Skylta mer – sälj mer!

På Maxi ICA Östersund är KRAVs nya hyllvippor, informationsblock och skyltar uppsatta och väl synliga för kunderna.

Budskapet är: Byt en vara till en KRAV-märkt!

– Vi tycker att det är bra med material som är tydligt och enkelt. Vi vill nå kunder som idag inte handlar ekologiskt för att kunna bredda marknaden. Det här materialet gör just det, säger Andreas Söderström som är butikens miljöansvarige.

Maxi Ica Östersund är en av de cirka 800 butiker som är KRAV-certifierade. Deras ekologiska försäljning har hittills i år ökat med omkring 15 procent jämfört med 2012. Att de skyltar väl och lyfter ut de ekologiska produkterna i gavelexponeringar tillsammans med olika priserbjudande har visat sig vara en lyckad kombination.

– Placering och pris i butiken är A och O. Att våga ställa ut ekologiska varor på gavlar och sätta bra multipris kommer att leda till ökad försäljning. På samma vis måste vi också ge de ekologiska varorna bra placering i hyllorna, vi kan inte vänta på kunden, vi måste ta vårt ansvar, säger Andreas Söderström.

I dag finns över 5 700 KRAV-certifierade produkter, men trots det uppger många konsumenter, enligt en SIFO-undersökning, att de upplever en brist på ekologiska produkter i butik. 25 procent av konsumenterna anger också att de vill handla mer KRAV-certifierade produkter.

– KRAV har därför tagit fram det hyllnära materialet för att kunderna lättare ska hitta de KRAV-certifierade produkterna, men också för att uppmana konsumenter som vanligtvis köper konventionellt att byta till KRAV-certifierat kött, mjölk och kaffe, säger Ulriqa Westman, butiksansvarig på KRAV.

Materialet finns att beställa i KRAVs webbshop och är kostnadsfritt för KRAV-certifierade butiker och leverantörer.

Foto: Sandra Pettersson

 2013-02-26 14:52:00

Senast uppdaterad: 2017-04-21