Heja Magnus Stadig, affärschef stormarknad Ica, som i sin debattartikel (18/9) lyfter handelns del i de senaste årens vikande trend för ekologiska livsmedel. Inte som ensam ansvarig så klart, det finns mycket som har samverkat, som pandemins och inflationens påverkan på konsumenternas köpbeteenden. Magnus Stadig delar också ödmjukt med sig av sin insikt, och ser dessutom möjligheter för handeln att bidra till att trenden vänder uppåt igen. Det är stort och lovande!
Vi ser tecken på att eko är på väg uppåt. Försäljningen av ekologiskt kött ökade med 32 procent i värde och med 46 procent i volym under tredje kvartalet 2024 jämfört med samma kvartal i fjol. Under andra kvartalet lyfte ekologiskt frukt och grönt med 7 procent och ekologiska mejeriprodukter med 3 procent jämfört med samma kvartal 2023.
Därtill håller handelns kampanjer för ekologiska livsmedel på att ta fart igen. Efter att ha minskat stadigt sedan 2020, ökade de under första halvåret med nästan fem procent.
Med detta sagt behöver Sveriges ekologiska producenter fortfarande kontinuerligt stöd i ryggen av den kraft från handeln som Magnus Stadig talar om. När efterfrågan på ekologiska varor ökar, behöver det gå hand i hand med produktionen. Då krävs långsiktiga åtaganden och ökad lönsamhet, särskilt i lantbrukarled.
Så skapas riktigt bra förutsättningar för en stabilt växande eko-marknad, så att konsumenter kan göra fler hållbara val i matbutikerna.
Vi tror precis som Magnus Stadig att det måste vara möjligt att hålla flera tankar i huvudet samtidigt, att handeln klarar av att lyfta både svenska och ekologiska livsmedel. I de flesta fall finns inte heller någon motsättning mellan dem; många ekologiska livsmedel är också svenska. Detta gynnar Sveriges behov av ökad livsmedelsberedskap, samtidigt som ökad satsning på ekologiska livsmedel bidrar till mer biologisk mångfald.
När vi blickar ut över världen, ser vi hur andelen ekologiska livsmedel ökar igen i många länder. I Danmark ökade ekologiska försäljningen med 14 procent tredje kvartalet i år, även i Nederländerna och Storbritannien ökar eko-försäljningen.
Magnus Stadig skriver att Ica ska fortsätta öka utbudet av ekologiska matvaror till ett bra pris, och att andra i handeln har samma ambitioner att vända trenden för eko. Vi förväntar oss att övriga femton livsmedelsföretag i Hållbar livsmedelskedja ska haka på, att Handslaget ska välja samma väg som han. Arla, Axfood, Fazer, Coop, Findus, Unilever, Polarbröd, Orkla, Löfbergs, Martin&Servera, HK Scan, Lantmännen, Menigo, Scandi Standard och Lidl har tillsammans med Ica enats i programförklaringen Handslaget om en gemensam agenda för att skapa en mer hållbar livsmedelskedja till år 2030. I deras åtagande står tydligt att de ska öka andelen ekologiskt.
Många har mycket att vinna på att Sverige har en stabil ekologisk livsmedelsproduktion. Utöver affärsmässiga fördelar ger ekologisk livsmedelsproduktion vinster för bland annat djurvälfärd, biologisk mångfald, klimat och för konsumenter, inte minst de konsumenter med hälsofokus som letar efter mat med mindre tillsatser.
Därför säger vi som Magnus Stadig: Nu kör vi!
Emma Rung, vd på KRAV
Debatten publicerades i Dagligvarunytt 29/11-24