Fjolårets foodtruck-turné gav mersmak. I år laddar KRAV foodtrucken med smakportioner av ekologisk och KRAV-märkt frukost tillsammans med flera KRAV-anslutna livsmedelsföretag. Turnén går till tio studentcampus i åtta städer i södra och mellersta Sverige.
KRAVs tre veckor långa foodtruck-turné startar 29 augusti i Uppsala, och avslutas 13 september i Malmö. Redan klockan 9 på morgonen kommer foodtrucken att finnas på plats vid universitets- och högskoleområden i respektive stad. Studenter som inte har hunnit med frukost kan då dämpa sin hunger med lite “overnight oats” och en smoothie på äppeljuice, hallon och blåbär.
– Vi vill träffa studenter och berätta om KRAV-märkt mat, som är den mest hållbara maten. KRAV-märket visar att en vara är producerad på ekologisk grund, utan naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel, dessutom med extra höga krav för biologisk mångfald, mindre klimatpåverkan, djurvälfärd och bättre arbetsvillkor, säger Cecilia Lenbäck, affärsområdeschef Livsmedel på KRAV.
Turnén sker i samarbete med tre KRAV-anslutna livsmedelsföretag. Ett av dem är Axfood, med bland andra butikskedjorna Willys och Hemköp, varumärket Garant och inköpsorganisationen Dagab.
– KRAV är den viktigaste märkningen när konsumenter letar hållbara produkter. Därför är det självklart för oss att vara med på denna foodtruck-turné som går till flera städer där vi kan bjuda på några av våra KRAV-märkta Garant-produkter, säger Michael Komada, säljchef på Dagab.
Axfoods varumärke Garant bidrar till frukosten med havregryn och frysta hallon och blåbär. Från Falköpings Mejeri kommer filmjölk, och Torfolk Gård i Värmland levererar bärsylt. Alla ingredienser är ekologiska och KRAV-märkta.
Smakportionerna har döpts till ”All Day Breakfast”, eftersom frukosten fungerar lika bra att äta när som helst under dagen. Den tillagas av en kock i foodtrucken och kommer att serveras en bit in på eftermiddagen.
Foodtruck-turnén pågår parallellt med kampanjen Eko-september, som handlar om hur ekologisk mat produceras och vad den bidrar till.
Läs mer: Foodtruckens turnéplan och recepten på All Day Breakfast.
Kontakter:
Michael Komada, säljchef egna märkesvaror på Dagab, michael.komada@dagab.se
Cecilia Lenbäck, affärsområdeschef livsmedel på KRAV, 072-545 30 20
Pressbilder:
Pressbilder på Cecilia Lenbäck, overnight oats, smoothie och foodtruck-skissen finns i KRAVs pressbildbank