Det här gäller vid användning av KRAVs märke/logotyp
I kapitlet om Märkning och marknadsföring (kapitel 20) i KRAVs regler kan du läsa om hur märket får användas. Vid revisionen kommer certifieringsorganen att kontrollera att märkningen på produkter, förpackningar och emballage följer KRAVs regler.
EU:s logotyp
Du ska använda EUs logotyp för ekologisk produktion på KRAV-certifierade färdigförpackade produkter från EU, som omfattas av EU-förordningen. Läs mer här.
Kod
De KRAV-certifierade produkterna ska också märkas med den officiella kod som är unik för det certifieringsorgan som ansvarar för kontroll och certifiering enligt EU-förordningen för ekologisk produktion. Koden för det certifieringsorgan som certifierat den sista beredningsåtgärden ska anges. På förpackade produkter är packningen den sista beredningsåtgärden.
Så här använder du KRAVs märke på bästa sätt
Placera gärna KRAV-märket på förpackningens framsida. När märket syns i hyllorna ökar försäljningen. KRAV-märket får dock inte dominera över företagets logotyp.
Så får du kommunicera i anslutning till KRAVs märken
- KRAV-märkt mat
Odlingen sker utan naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. - I KRAV-godkänd djurhållning stimuleras djurens naturliga behov. Djuren föds upp med höga krav på etik och miljö.
- KRAV-certifierade ekologiska produkter är odlade, kontrollerade och hanterade enligt KRAVs regler för ekologisk produktion.
Läs mer i Guide för kommunikation om KRAV-märkt.
Kom ihåg: KRAVs märken är ingen avsändare
KRAV-märket garanterar endast varans äkthet, dvs att den verkligen kommer från en KRAV-certifierad produktion. KRAV-märket garanterar däremot aldrig varans kvalitet, det gör du som producent. Alltså skall KRAV-märket aldrig upplevas som avsändare, dvs inte dominera över din logotyp, firmamärke.