Tre av fyra unga säger att de vill leva mer hållbart än de gör idag. Och när unga spår framtidens stora mat-trender är hållbar mat med på topplistan. Samtidigt växer ekologiskt mer än nånsin i världen.
Här i Sverige har vi börjat se en ökad försäljning av ekologiskt i dagligvaruhandeln enligt den senaste statistiken. Fler ekokonsumenter säger att de på kort sikt kommer köpa mer ekologiskt, jämfört med 2022.
Dessutom tror nu över hälften av de ekologiskt certifierade livsmedelsföretagen att ekologiskt kommer vara ett av de mest efterfrågade mervärdena bland konsumenter inom de närmaste fem åren – en ökning med hela 50 procent på ett år.
Efter några tuffa år för den ekologiska branschen är det helt klart mycket som tyder på att vändningen för ekologiskt är runt hörnet.
I KRAVs nya Ekobarometer har vi samlat en rad fakta, siffror och insikter om nuläget för ekologiskt 2023 samt spaningar om framtiden. Inom en del områden är det tydligt att ekologiskt har haft en tuff tid, med såväl vikande försäljning som produktion. Men utifrån alla spännande tecken på att en ny tid våras igen för ekologiskt går vi stolta in i framtiden.