Pressmeddelanden

KRAV vill inspirera kunder till hållbara val

11 jun, 2020

Med hjälp av inspirationsfilmer ska butikspersonal lättare kunna besvara sina kunders frågor om KRAV. Det är tanken med de filmer som KRAV nu lanserar, tillsammans med nytt butiksmaterial och en ”lathund” med KRAVs mervärden som butikspersonalen kan ha i bakfickan. Detta är början på KRAVs långsiktiga arbete med att stötta butiker i deras kommunikation om KRAV-märkta varor för att underlätta för konsumenter att göra hållbara val.

Det nya materialet erbjuds alla livsmedelsbutiker. Bakgrunden är en konsumentundersökning som i fjol gjordes på uppdrag av KRAV, där nästan hälften av alla tillfrågade önskade att det skulle vara lättare att hitta KRAV-märkta och andra ekologiska varor i butiken.

Filmerna består av en längre utbildningsfilm för butikspersonal, och två kortare varianter som kan användas direkt mot kunder på skärmar i butiken. Med den långa filmen vill KRAV ge butiksanställda inspiration och kunskap så att de lättare kan förklara KRAVs mervärden, och vad som skiljer KRAV-märkta varor från konventionella. KRAV-märket betyder att livsmedlen är ekologiskt producerade utan naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel. Dessutom har KRAV extra tuffa regler för djurvälfärd, miljö, klimatpåverkan och bättre arbetsvillkor.

– KRAV-märkningen står för många av de förbättringar som krävs när det gäller de hållbarhetsutmaningar vi står inför. Om man vill handla hållbart är KRAV-märket allt man behöver titta efter i butiken, säger Anita Falkenek, vd på KRAV.

Filmerna har spelats in hos en KRAV-bonde och i en KRAV-certifierad butik i Mälardalen. De medverkande i filmerna berättar med egna ord om varför de har satsat på KRAV.

– Vi har fått bra respons från dagligvaruhandeln när vi har presenterat butiksmaterialet. De har redan börjat lägga in filmer på sina intranät för personalen, säger Anita Falkenek.

Redan i slutet av sommaren kommer KRAV i ett nästa steg att lansera ytterligare underlag och material för butiker att använda i marknadsföring och kommunikation av sitt utbud av KRAV-märkta varor.

Se en av de korta filmerna på YouTube

Kontakt:
Anita Falkenek, vd på KRAV, 070-209 05 82

Carina Johansson, pressansvarig på KRAV, 070-607 30 78

Ladda ner som pdf

Dela sidan