Reportage

Väddö Gårdsmejeri: ”Framtidens mat bör vara kretsloppstänkt”

24 apr, 2020

I hjärtat av Roslagen hittar du Väddö Gårdsmejeri, ett KRAV-certifierat mejeri som har brukats i över hundra år av familjen Edlund. På gården drivs också ett jordbruk med det sextiotal kor som mjölken kommer från. Jordbruket har varit KRAV-certifierat sedan tidigt 90-tal. Ostar och glassar i härliga smakkombinationer säljs i gårdsbutiken och i caféet, alla tillverkade på gårdens egen KRAV-märkta mjölk.

Väddö Gårdsmejeri är ett av få lokala gårdsmejerier i Sverige med både kor och mejeri på samma gård. Elin Edlund, en av grundarna till mejeriet, tycker att framtidens mat bör vara ”kretsloppstänkt” och svenskt producerad med korta transporter, något de på gården lever upp till i allra högsta grad.

– Fodret till korna odlar vi på markerna kring gården. När korna har mjölkats förflyttas mjölken bara några hundra meter till vårt mejeri där vi förädlar den. Efter produktionen har vi sedan lite olika försäljningskanaler, bland annat gårdens egen restaurang, café och gårdsbutik, berättar hon.

Vidare berättar hon hur man såg KRAV-certifieringen som ett självklart steg i gårdens utveckling eftersom deras värdegrund är att alltid arbeta för det som är bäst långsiktigt. Detta gäller såväl odlingarna på den egna marken som djuren på gården, samt alla medarbetare som är en del av det dagliga arbetet både på gården och i mejeriet.

”Vi vill lära ut”

En annan sak som man på Väddö Gårdsmejeri värderar högt är att visa upp för konsumenten hur produktionen går till, i hela kedjan från växtodling till färdig produkt.

– Vi är väldigt tydliga med att ha en transparens i hela vår verksamhet. Vi vill bidra till att lära ut. Därför kan man komma till oss och klappa kossorna och titta på när de mjölkas, samtidigt som man står och äter sin glass. Nytta med nöje, helt enkelt, säger Elin Edlund.

På Väddö Gårdsmejeri har man anpassat sin verksamhet efter de omständigheter som råder till följd av coronaviruset, och man kan fortfarande besöka restaurangerna, gårdsbutiken och förstås handla med sig produkterna. De lägger nu även mycket fokus på att hitta nya kreativa take away-lösningar och så erbjuder de picknickkorgar som man kan köpa och avnjuta på en filt bredvid kohagen.

– Det är en fördel med att vara på landet, att det finns mycket gräsytor så att folk inte behöver sitta så nära varandra, säger Elin Edlund.

Elin betonar också vikten av att KRAV nu lyfter kon och dess roll i en kampanj.

– Jag tycker det är fantastiskt att KRAV driver den här kampanjen. Det är jätteviktigt att förmedla kunskap och rätt fakta. Många vet inte att allting hänger ihop i ett kretslopp.

Dela sidan