Reportage

De har levererat glögg till svenska folket i 130 år

1 dec, 2023

saturnusglogg-2_1600x1068-1701420557

Saturnus är ett familjeföretag i 5e generationen som i år fyller 130 år! Sedan starten har de levererat julstämning till hela svenska folket genom sin glögg. Vi har ställt några snabba frågor till Ludwig, som i framtiden ska ta över styrningen av Saturnus och idag ansvarar för bland annat produktutveckling och hållbarhet.

Dryckesfabriken där glöggen produceras är belägen i Malmö och är också stadens äldsta aktiebolag. När Saturnus framställer sina drycker använder de naturliga kryddor och tanken är att medarbetarna ska jobba nära råvarorna. Bland annat plockar de nypon från Malmö och kummin från Österlen. Sockret kommer dessutom från Nordic Sugar i Malmö. Sedan 2007 har de dessutom varit KRAV-certifierade och erbjuder för tillfället KRAV-märkt glögg i fyra olika alkoholhalter.

Ludwig är den femte generationen som driver Saturnus, som i sin tur levererat glögg till svenska folket i 130 år.

Man kan undra vad det är som är så roligt med att producera glögg?

– Hantverket! Vi gör våra smaker från grunden, då säckar med kanel, kardemumma, apelsinskal och så vidare kommer in till vår produktion. Där hanteras varje krydda för sig och bildar slutligen vår glöggaromantik vi använder för att smaksätta vår glögg. Samma process då som nu men vi gör allt i lite större skala än för 130 år sedan.

Vad innebär KRAV-certifieringen för er?

– Det är ett bra sätt att komplettera vår EKO-certifiering och att ta ytterligare kliv i vårt hållbarhetsarbete. Vi var först i Sverige med att lansera ekologisk glögg i större skala och det var vid lanseringen givet för oss att vi skulle ha KRAV-märket på produkten.

Hur tänker ni kring hållbarhet i framtiden?

– Vi arbetar med jordbruksprodukter så som vin, socker, sprit och kryddor. Utan ett hållbart jordbruk har våra produkter ingen framtid och därför är jordbrukets omställning viktigt. Där kan vi bidra med att välja producera ekologiskt och det gör vi där vi kan. Vår förhoppning är att fler konsumenter ska prioritera KRAV/EKO framöver.

Hur många liter glögg säljer ni varje år (2022) i Sverige?

– Ca 1,3 miljoner liter, dvs 3000 000 flaskor produceras hos oss varje år. Vi börjar förbereda i januari för att hinna färdigt till december. Vi är Sveriges största glöggproducent.

Hur stor andel är KRAV-märkt?

– Ca 5%, så tyvärr låg

De mest och minst populära smakerna genom tiderna?

– Inom smaksatt glögg så har vår Svensk Vinter där vi låter en lagrad Whisky från Mackmyra ge god smak till en klassisk vitvinsglögg varit den största succén. Den är mycket populär och ökar i försäljning varje år. Minst populär var nog Delicatobollsglöggen som vi hade i sortimentet för ett antal år sedan. Idén var spännande och försäljningen gick bra men glögg och Delicatobollar är nog godast var för sig…

Varför namnet Saturnus?

– Bra fråga! Det finns två teorier. En är att rymden verkligen var på tapeten runt 1890. Bättre teleskop gjorde att man kunde se mer och därför kanske Saturnus låg i tiden. Den andra teorin är att namnet är kopplat till Saturnalierna, vilket var en grekisk fest där man drack kryddat vin. Och med tanke på att vi gjort glögg sedan starten, som ju är just ett kryddat vin, är det inte otänkbart att man hämtat inspiration från antiken när namnet skulle spikas.

Läs mer om Saturnus på deras hemsida och fråga efter deras KRAV-märkta glögg i din butik och på Systembolaget!

Dela sidan