Det skrivs och pratas en del om hur dåligt det går för ekologiskt – att sjunkande försäljning leder till färre producenter och minskande andel ekologiskt brukad jordbruksmark. Men det är dags att börja formulera om rubrikerna! För det finns en hel del som tyder på att marknaden för ekologiskt är på väg att vända uppåt.
Här är några exempel:
- Handslaget! Branschen vill mer! 15 av Sveriges största livsmedelsföretag – Arla, Axfood, Fazer, Coop, Pågen, Findus, Unilever, Polarbröd, Orkla, Löfbergs, Martin&Servera, HK Scan, ICA, Lantmännen och Menigo – har genom Handslaget enats om en gemensam agenda för att skapa en mer hållbar livsmedelskedja till 2030. I deras åtagande står tydligt att andelen ekologiskt ska öka.
- Nytt framåtlut i dagligvaruhandeln! Hemköp ger konsumenter dubbla bonuspoäng på hela ekologiska sortimentet. Coop gav i somras uppåt 30 procent rabatt på vardagsvaror under bland annat ekologiska varumärket Änglamark, och de har lovat en fortsättning. ICA deltog med liv och lust i årets kampanj Eko-september. Lidl inspirerar kunder att handla ekologiskt tillsammans med influensers.
- Alltfler ekologiska produkter! Arlas Humlan, Coops toast, Änglamarks grillost, prästost från Falköpings mejeri, pastasås från Itigo, grillkorv från Mälarchark, fryst kycklingfärs från Bosarp är några nya KRAV-märkta produkter på butikshyllorna. Och fler produkter är på gång.
Är du en konsument som redan väljer KRAV-märkt i hyllan? Bra! Ni kommer att bli fler, 50 procent av alla konsumenter uppger nämligen att de kommer köpa mer ekologiskt i framtiden. Det skänker kraft och ger oss som arbetar för ekologisk utveckling fortsatt fart i steget. Vi anar en vändning runt hörnet som ger oss både hopp och arbetslust. Det är en resa mot en grönare och mer hållbar framtid. Den resan gör vi bäst när vi gör den tillsammans.
Jag önskar er alla ett riktigt gott nytt ekoår!
Emma Rung, vd på KRAV
Texten publicerad som insändare/debatt 12 gånger, bland annat i Norra Halland