Nyheter

Ekomjölk och grönsaker ökar i volym

22 aug, 2024

I mataffären kan du hitta grönsaker, frukt, kött, mjölk, ägg och mycket annat med ett KRAV-märke på.

Ekoförsäljningen i volym ökar för flera kategorier, visar Svenskt ekoindex som Ekologiska Lantbrukarna, KRAV och Organic Sweden publicerar kvartalsvis. Framförallt ökar konsumtionen av ekologiska mejeriprodukter och ekologiska varor i kategorin frukt och grönt.

För frukt och grönt har uppgången i volym varit 7,1 procent och för mejeriprodukter 3,0 procent. Motsvarande siffror för konventionella produkter är plus 4,4 procent och minus 0,5 procent. Det betyder att i kategorierna frukt och grönt och mejeri har ekologiskt tagit volymandelar av den totala försäljningen. I båda fallen har dock priserna sänkts mer på de ekologiska produkterna än på de konventionella, vilket innebär att värdeandelarna har minskat något. Trenden med minskade prisskillnader mellan ekologiskt och konventionellt tycks därmed ha fortsatt under kvartal 2 2024.

Denna vändning är precis vad vi behöver!  Försäljningen av ekologiska mejeriprodukter har stor betydelse för hela det ekologiska lantbruket i Sverige, säger Emma Rung, VD på KRAV

Det sammantagna försäljningsvärdet för ekologisk mat i handeln minskade med 2,2 procent under andra kvartalet 2024 jämfört med samma period föregående år. Försäljningen av ekologiska ägg minskade med över 20 % i värde. Nästan hela nedgången för ekoägg beror på att volymen sålda ägg har minskat. Förklaringen är sannolikt att försäljningen av ekologiska ägg under 2023 hölls upp av en brist på konventionella ägg. 

För ekologiskt kött är situationen nästan det omvända jämfört med mjölken. Priset till konsument steg något och konsumenter tenderade att välja något exklusivare detaljer av det ekologiska och KRAV-märkta köttet, vilket förklarar att försäljningsvärdet hölls uppe samtidigt som volymen sjönk.

Att volymen ökar, samtidigt som prisskillnaden mellan ekologiskt och konventionellt ser ut att minska, kan bero på att butiker gör fler kampanjer på ekologiska produkter. Det är viktigt för att dra konsumenter till ekologiskt, säger Emma Rung

Läs hela rapporten här: Läs hela rapporten här: Svenskt ekoindex kvartal 2 2024 (ekolantbruk.se)

Dela sidan