Av alla mikrobryggerier som växer fram i Sverige, finns också några som är KRAV-certifierade. Det senaste i raden är Train Station Brewery, som satsar stort på legobryggning. Här kan restauranger köpa bryggeriets öl med egna etiketter, eller beställa ”skräddarsydd” öl helt utifrån egen smak.
Train Station Brewery startade med köpet av det vackra stationshuset i Knivsta, en pendlarort norr om Stockholm. Simon Vikström hade då träffat Colin Nordström – kalifornisk biokemist av svenskt ursprung – på ett vinföretag där de båda jobbade. De beslöt att satsa på öl. I det vackra stationshuset öppnade de en pub, sedan började de 2012 kontraktsbrygga hos andra bryggerier, innan de 2018 byggde ett eget bryggeri tre kilometer från puben i Knivsta. I sitt nya bryggeri ville de satsa på KRAV-certifiering.
– Det kändes naturligt, jag har alltid tänkt hållbarhetsmässigt. Sedan vet jag från vinbranschen att KRAV efterfrågas av medvetna konsumenter, så det finns också en affärsmässig tanke med det, säger Simon Vikström.
Ett halvt år efter att de hade blivit certifierade bryggde de sin första KRAV-märkta öl, en ljus ofiltrerad lager bryggd på svensk kornmalt, vilket inte är så vanligt. Ekologisk humle fick de importera, eftersom det var svårt att hitta i Sverige.
– Colin gjorde ett unikt recept. Det blev en lager med maltig smak och låg beska. Vi har fått flera priser för våra tidigare lager-öl, till exempel fyra gånger för ”Sveriges bästa lager”, och på Helsinki Beer and Whisky Festival, säger Simon Vikström.
Tror efterfrågan är stor på KRAV-märkt öl
Han tror starkt på ”KRAV-grejen”, som han säger, att många kommer att vilja ha KRAV-certifierad öl. Redan innan de hade börjat brygga den första hade han haft kontakt med flera intresserade restauranger.
– Vi kommer att kunna leverera över hela landet, både på flaska och 30-liters fat. Om man vill ha ett helt eget recept som Colin syr ihop, så måste man beställa minst 2 500 liter. Det är det mest ekonomiska alternativet, och vi kan köra ut faten efterhand om restaurangen inte har plats, säger Simon Vikström.
Om man däremot väljer någon av bryggeriets egna ölsorter, räcker det att beställa cirka 100 flaskor. Oavsett vilket, kan Train Station Brewery trycka upp de etiketter kunden önskar genom ett nära samarbete med reklambyrå och tryckeri. De flesta vill förstås ha den egna restaurangens namn på etiketten.
– Men många restauranger vill även ha vårt namn med. Det blir som en kvalitetsstämpel för dem, säger Simon Vikström.