Debatt

Hjälp kunderna hitta KRAV!

4 feb, 2020

Varför minskar försäljningen av ekologiskt och KRAV i en tid då konsumenterna är mer medvetna än någonsin? Den frågan ställde vi oss på KRAV när vi i oktober gjorde en liten, kvalitativ kundundersökning i tre livsmedelsbutiker i Mälardalen, med hjälp av företaget Retail Academics.

Av de 185 personer som svarade önskade hälften att butikerna ska göra det lättare för dem att hitta KRAV-märkt och ekologiskt. De vill ha hylletiketter, vippor och tydligare KRAV-skyltar nära produkterna, och att eko-varorna placeras ihop med övriga varor i samma kategori och inte i separata ekologiska sektioner eller hyllor. Bättre skyltning är alltså en mycket viktig del av lösningen för en ökad eko-försäljning.

En annan aspekt är förstås att det finns ett rikt utbud av ekologiska och KRAV-märkta varor. Den främsta anledningen till att kunderna inte hade köpt en KRAV-märkt produkt den dag de intervjuades, var att de saknade ett KRAV-märkt alternativ. De redan eko-intresserade kunderna som finns i era butiker vill handla mer KRAV-märkt – om det finns tillräckligt att välja på och att är lätt att hitta.

7 av 10 av de tillfrågade anser att ett brett och välskyltat KRAV-sortiment skapar ett generellt mervärde för butikerna. Vad är det då för eko-produkter de främst vill ha? De allra flesta som brukar köpa ekologiska produkter köper oftast frukt och grönt, kött, mejeri och ägg. Så det är i de kategorierna ni kan börja utveckla er satsning på bredare sortiment och tydligare KRAV- och eko-märkning.

Priset är förstås också viktigt, och ni inom dagligvaruhandeln har en viktig uppgift att se över marginalerna, så att inte de KRAV-märkta varorna relativt sett blir för dyra. Av de kunder som inte köper så mycket KRAV- eller ekomärkta varor idag, sa 65 procent att det krävs lägre priser för att de oftare ska köpa dessa varor.

Men – så många som 71 procent tror att de kommer köpa mer KRAV-märkta livsmedel i framtiden, eftersom KRAV- och ekologiskt märkta livsmedel är ”bra för djur, natur och hälsa”. Men också för att de tror och hoppas på ett större utbud, och att det ska bli lättare att hitta bland varorna.
Kunderna räknar med att få er hjälp för att hitta de KRAV-märkta varor som de vill köpa!

Anita Falkenek, vd på KRAV

Publicerad i Icanyheter 2020-02-05

Dela sidan