Pressmeddelanden

Unga konsumenter letar efter KRAV-märket

11 mar, 2020

Svenska ungdomar blir allt mer intresserade av mat. De lagar mat tillsammans och bryr sig om vad de äter. Många letar efter miljömärkningar på maten när de handlar, och 90 procent av dem letar då i första hand efter KRAV-märket.

Det här framgår av resultaten från analysföretaget Ungdomsbarometerns årliga attityd- och beteendeundersökning, som bygger på svar från unga mellan 15 och 24 år. Omkring 4 000 ungdomar har svarat på frågor om mat och måltider.

Det är framförallt unga i storstäder som letar efter KRAV-märkningen, och något fler tjejer än killar. Gemensamt för alla är att de anger svenskproducerat, ekologiskt och hälsosamt vara viktigt när de handlar mat. De uppger dessutom att de äter vegetariskt, och mat med så lite klimatpåverkan som möjligt.

– Undersökningen visar också att ungdomar vill ha guidning i butikerna, och det är glädjande att de i första hand letar efter KRAV. Det är en viktig signal till livsmedelsbutikerna, som exempelvis skulle kunna ge studentrabatt på hållbara produkter då och då, säger Anita Falkenek, vd på KRAV.

Den undersökta gruppen ungdomar befinner sig i den så kallade Generation Z, födda sent 1990-tal och framåt. Den generationen beskrivs ofta som individualister med mörk framtidssyn. Enligt årets Ungdomsbarometer drivs de också av intresse. De som letar efter KRAV-märkt är mycket oftare intresserade av miljö- och klimatfrågor än genomsnittet.

– Samtidigt verkar det inte vara viktigast för dem att titulera sig som vegan eller vegetarian. De vill göra rätt, och ställer stora krav på sig själva att agera hållbart, men vill också ha möjlighet att till exempel äta en köttbit om det faller dem in. Det viktiga blir snarare vilka kriterier maten ska leva upp till, som att den ska vara hållbart producerad, säger Sara Fröhling Lind, livsstilsexpert på Ungdomsbarometern.

Kontakt:
Anita Falkenek, vd KRAV, 070-209 05 82
Carina Johansson, pressansvarig KRAV, 070-607 30 78

Ladda ner som pdf

Dela sidan