KRAV är partner till nya 360° –
en unik restaurangguide som bedömer både gastronomi och hållbarhet. Med kategorin ”Lighthouse by KRAV” uppmärksammas särskilt modiga och kunniga restauranger som visar vägen.
360° bedömer helheten – inklusive hur restauranger arbetar med ursprung och spårbarhet av råvaror, matavfall, svinn, utbildning av personal i hållbarhetsfrågor, mer grönt på menyn, säsongfokus samt hållbart kött och fisk. Restaurangguiden ska vara ett verktyg för restaurangbranschen att uppmärksamma restauranggästerna på det hållbarhetsarbete som görs.
– Vi vill driva hållbarhetsarbetet inom restaurangbranschen i Norden. Vårt pris, Lighthouse by KRAV, ska sprida ljus och lyfta fram dem som upptäcker nya råvaror, kommunicerar fördelarna med ekologiskt och KRAV-märkt livsmedelsproduktion samt inspirerar och lotsar andra, säger Cecilia Lenbäck, Affärsområdeschef Livsmedel på KRAV.
Bakom 360° står Bergkvist Publishing tillsammans med tidningen Restaurangvärlden och några av nordens bästa kockar. Drygt 300 restauranger i hela Norden ska bedömas och guiden, som är digital, ges ut på engelska. Den lanseras i samband med en gala under hösten 2019.
– Att vara partner i 360° och äga ett av priserna, gör att vi ytterligare kan stärka det nordiska samarbetet vi redan har med andra intresseorganisationer för ekologisk produktion i Norden, menar Cecilia Lenbäck.
Genom att använda ordet Lighthouse (fyr) i namnet på KRAVs pris inkorporerar KRAV begreppet
Organic 3.0. Den globala ekorörelsens samarbetsorganisation IFOAM använder metaforen Lighthouse för att beskriva hur det ekologiska lantbruket ska visa vägen inom Organic 3.0.
Om Organic 3.0
https://www.ifoam.bio/sites/default/files/summary_organic3.0_web_1.pdf
Om 360°
https://www.360eatguide.com/
Kontakt:
Cecilia Lenbäck, Affärsområdeschef Livsmedel KRAV 070 25 453 020
Frida Welin, Projektledare PR och samarbeten KRAV 070 605 78 49
Ladda ner som pdf