KRAV och Organic Sweden stärker sitt samarbete kring Eko-Portalen.se, ett verktyg som främjar försäljningen och exporten av ekologiska och KRAV-märkta livsmedel. Det nya samarbetet inleds i samband med Biofach – världens största mässa för ekologisk mat och dryck – där Eko-Portalen.se finns på plats.
– Vi inleder ett närmare samarbete för att stötta alla företag som har KRAV-märkta produkter i portalen och stärka deras möjligheter till ökad försäljning. KRAV-märkta produkter är de mest hållbara och vi vill främja våra kunders satsningar på nya marknader, säger Cecilia Lenbäck, vice vd på KRAV.
Eko-Portalen.se är en digital plattform som i skrivande stund samlar över 600 ekologiska och KRAV-märkta produkter inom alla kategorier. Den vänder sig till inköpare, både i Sverige och internationellt, från olika delar av livsmedelskedjan. I portalen har livsmedelsföretagen egna sidor där de presenterar sina företag och varumärken.
Den nya satsningen innebär att KRAV-märkt mat och dryck kommer att bli mer framträdande i portalen, bland annat genom ett sökverktyg som kan filtrera KRAV-märkt. På Eko-Portalen.se kommer även KRAVs mervärden lyftas fram.
– Vi arbetar för att svenska företag med ekologiska och KRAV-märkta produkter i sortimentet ska hitta nya kunder på nya marknader. I många av våra närmaste grannländer går eko som tåget. Därför är det väldigt roligt att Organic Sweden och KRAV satsar på att fortsätta utveckla Eko-Portalen.se tillsammans, säger Charlotte Bladh André, vd på Organic Sweden.
På den internationella mässan Biofach, som pågår mellan 14-17 februari, är Eko-Portalen utställare i den svenska montern. Även KRAV och Organic Sweden är på plats under mässdagarna.
Biofach i Nürnberg är världens största mässa för ekologiska livsmedel och pågår fram till 17 februari. Mässan lockar över 50 000 besökare från hela världen och där får inköpare chans att upptäcka mångfalden av ekologisk mat och dryck från Sverige.
Mer information om Eko-portalen finns på
https://www.organicsweden.se/om-portalen