Fakturering Lantbrukskunder

FRÅGOR OCH SVAR

Till vad används licensavgiften som jag betalar in?

Svar

Varför är enbart växtodling och växthus med på fakturan och inte djurhållning?

Svar
  • Som KRAV-certifierad växtodlare med djurhållning betalar du inget extra för djuren. Därför är det inte med på fakturan.

Jag har inte brukat marken under året och utträdde ur KRAV i juni. Varför har jag ändå fått en faktura för året?

Svar
  • Om din KRAV-certifiering upphör före 1 april behöver du inte betala licensavgift för det året, enligt regel 2.7.4 Licens- och certifieringsavgift. Upphör den efter 1 april, behöver du betala licensavgiften för innevarande år, det blir då din sista faktura. 
  • Oftast har certifieringsföretagen en uppsägningstid på två månader och utträde behöver göras senast den 31 januari för att certifikatet ska upphöra före 1 april. Om du kontaktat ditt certifieringsföretag före den 31 januari men ändå fått en faktura, kontakta ditt certifieringsföretag för att se till att de skickat rätt datum för utträde till KRAV.

När behöver jag säga upp min KRAV-certifiering för att inte få en faktura för innevarande år?

Svar

Varför betalar jag mer detta år jämfört med förra året?

Svar
  • I licensprislistan för 2024 kan du läsa om vad som gäller för just din produktion. Om du har ökat eller minskat antalet hektar växtodling eller växthus kan det påverka din faktura.

Varför har vi fått dubbla fakturor – en för lantbruket och en för livsmedelsförädling?

Svar
  • Har du en certifiering för livsmedelsförädling rapporterar du in försäljningsvärdet till KRAV senast den 15 mars och efter det skapas fakturan för livsmedelsförädling. Har du en certifiering för primärproduktion överförs uppgifterna från certifieringsföretagen senare när SAM-ansökan är rapporterad och klar. Fakturor går därför ut under hösten för primärproduktionen.

Varför har vi fått dubbla fakturor nu när gården genomgått ett generationsskifte?

Svar
  • Om gården genomgått ett generationsskifte under tiden 1 april – 31 oktober fångas det inte upp av vårt system eftersom både den som lämnar över och den som tar över certifieringen har giltiga avtal under samma period. Hör av dig till ekonomi@krav.se om detta har inträffat.

Vi har ändrat bolagsform och undrar varför vi fått fakturor för både AB och enskild firma?

Svar
  • Om ändringen av bolagsform sker under tiden 1 april – 31 oktober så har kunden under en övergångstid två aktiva företag. Eftersom det är samma verksamhet krediterar vi gärna fakturan för den bolagsform som ska avslutas om ni kontaktar ekonomi@krav.se.