Butik

Frågor och svar

Hjälp med marknadsföring av KRAV?

Svar
  • I KRAVs säljpaket för butiker och andra som säljer KRAV-märkta produkter har vi samlat marknadsföringsmaterial, hyllkantsvippor och etiketter samt en inspirationsfilm. Läs mer om Säljpaketet.

Vad gäller vid försäljning av produkter i lösvikt i butik?

Svar
  • Vid försäljning till konsument får du använda KRAVs namn och märke i anslutning till oförpackade KRAV-märkta produkter förutsatt att du är KRAV-certifierad eller registrerad för varumärkesanvändning.
  • Registrering för varumärkesanvändning gäller fysiska butiker och omfattar inte e-handel. Vid försäljning av produkter i lösvikt genom e-handel ska du vara certifierad för Livsmedelsförädling, kapitel 9.
  • Observera att butiker kan behöva en certifiering utifrån EU-förordningen vid försäljning av ekologiska produkter i lösvikt. Detta är nya regler som började gälla från och med 1 januari 2022.

Vilka regler gäller om jag butikspackar livsmedel?

Svar
  • Butiker som packar och märker livsmedel med KRAVs namn och märke ska vara certifierade för Livsmedelsförädling, kapitel 9, och följa de allmänna reglerna i kapitel 2, 3 och 20.

Vilka regler gäller för fysiska butiker?

Svar
  • Butiker får använda KRAVs namn och märke i anslutning till färdigförpackade KRAV-märkta produkter, inklusive styckesmärkta, utan någon certifiering eller registrering för varumärkesanvändning.
  • Butiker får använda KRAVs namn och märke i anslutning till oförpackade KRAV-certifierade råvaror och produkter under förutsättning att de är KRAV-certifierade eller registrerade för varumärkesanvändning.
  • Observera att butiker kan behöva en certifiering utifrån EU-förordningen vid försäljning av ekologiska produkter i lösvikt. Detta är nya regler som började gälla från och med 1 januari 2022.
  • Butiker som packar och märker livsmedel med KRAVs namn och märke ska vara certifierade för Livsmedelsförädling, kapitel 9, och följa de allmänna reglerna i kapitel 2, 3 och 20. Certifierade butiker får även marknadsföra verksamheten som KRAV-certifierad och använda KRAVs namn och märke i marknadsföringen.

Vilka regler gäller för e-handel?

Svar
  • E-handel ses som en digital butik och får använda KRAVs namn och märke i anslutning till färdigförpackade KRAV-märkta produkter, inklusive styckesmärkta, utan någon certifiering.
  • Observera att butiker som säljer ekologiska produkter via e-handel behöver en certifiering utifrån EU-förordningen, läs mer här.
  • E-handel får använda KRAVs namn och märke i anslutning till oförpackade KRAV-märkta råvaror och produkter under förutsättning att de är KRAV-certifierade enligt regelområde Livsmedelsförädling, kapitel 9, och följer de allmänna reglerna i kapitel 2, 3 och 20.
  • Observera att registrering för varumärkesanvändning inte omfattar e-handel.
  • E-handel som packar och märker livsmedel med KRAVs namn och märke ska vara certifierade för Livsmedelsförädling, kapitel 9, och följa de allmänna reglerna i kapitel 2, 3 och 20. Certifierade butiker får även marknadsföra verksamheten som KRAV-certifierad och använda KRAVs namn och märke i marknadsföringen.

Vilka regler gäller för gårdsbutiker?

Svar
  • Du som är KRAV-certifierad lantbrukare och har butik får packa, märka och sälja råvaror från din egen KRAV-certifierade lantbruksproduktion. Du får utföra enklare förädling av råvarorna så som styckning, malning eller tvättning, utan ytterligare certifiering.
  • Om du förädlar dina råvaror till KRAV-märkta produkter, tex syltar eller saftar, ska du vara certifierad och följa reglerna för Livsmedelsförädling, kapitel 9.
  • Du som är KRAV-certifierad lantbrukare och har butik får sälja andras oförpackade KRAV-certifierade produkter utan ytterligare certifiering eller registrering för varumärkesanvändning.
  • Om du däremot vill förädla, packa eller märka andras KRAV-märkta produkter ska du vara certifierad och följa reglerna för Livsmedelsförädling, kapitel 9.