Nyheter

Försäljningen av ekologisk frukt och grönt ökar

24 maj, 2024

handla_butik-10_1600x1068-1716543803

Försäljningsvolymen av ekologisk frukt och grönt ökade i matbutiker och e-handel under det första kvartalet 2024. Det gjorde att även försäljningsvärdet ökade med 27 miljoner kronor kr – trots att priserna sänktes. Det visar rapporten Svenskt Ekoindex som Ekologiska Lantbrukarna, KRAV och Organic Sweden publicerar varje kvartal.

– När fler väljer ekologisk frukt och grönt gör de gott för sig själva, men också för de ekologiska odlarna och för den biologiska mångfalden, säger Emma Rung, vd på KRAV. 

Siffrorna i rapporten gäller första kvartalet 2024 jämfört med första kvartalet 2023. Under denna tid har priset på konventionella livsmedel ökat generellt mer än på ekologiska varor. Prisgapet mellan konventionellt och ekologiskt fortsätter därmed att minska, något som började märkas redan under perioden med hög inflation 2022-2023. 

–  Det betyder att det nu blir ännu lättare för konsumenterna att flytta handen i hyllan och välja KRAV-märkta produkter, säger Emma Rung, vd på KRAV. 

Sett till helheten minskade försäljningen under första kvartalet 2024 något jämfört med samma kvartal i fjol. Samtidigt ökade andelen KRAV-märkt av ekoförsäljningen när det gäller kött och charkprodukter (från 42 till 57 procent) och för mejerivaror (från 85 till 86 procent).  

Ekoindex

Dela sidan