Äntligen Eko-september igen! September har blivit månaden då Sverige flödar över av engagemang för ekologiska livsmedel. För andra året bjuder nu eko-bönder över hela landet in till ”öppen gård”, och i butikerna ska det bli ännu lättare att hitta KRAV-märkta varor.
– Våra undersökningar har visat att konsumenterna letar efter hållbara varor i butikerna. Under Eko-september kraftsamlar vi tillsammans med andra organisationer och företag för att lyfta de ekologiska mervärdena. Vi vill visa konsumenterna hur enkelt de kan handla hållbart och äta bättre genom att välja KRAV-märkt, säger Anita Falkenek, vd på KRAV.
Eko-september är Sveriges bredaste kampanj för ekologiska livsmedel. Fyra organisationer samverkar för att öka kunskapen om ekologiska och KRAV-märkta livsmedel: Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna, KRAV och Sveriges Konsumenter. På uppdrag av branschen har de tagit fram en verktygslåda med budskap om den ekologiska produktionens mervärden.
Syftet med Eko-september är att öka kunskapen och driva försäljningen av ekologiska och KRAV-märkta livsmedel. Alla som vill öka efterfrågan på KRAV-märkt och ekologiskt är välkomna att delta i kampanjen. KRAV kommer under september att satsa extra mycket på att stötta sina KRAV-certifierade kunder genom att tipsa om KRAV-märkta produkter och verksamheter, och sprida aktiviteter som sker på gårdar, restauranger och i butiker.
Detta händer under Eko-september 2020:
- Många av kedjorna inom dagligvaru- och servicehandeln har öronmärkt en eller flera veckor under september för att lyfta fram sitt ekologiska sortiment och kampanja eko i butik tillsammans med sina leverantörer.
- Ett stort antal livsmedelsföretag med ekologisk mat och dryck i sortimentet kommer att sprida kampanjens budskap i sina sociala kanaler. De som arbetar med säljkårer kommer att ta med kampanjmaterial ut i butik.
- Under kampanjen kommer ekologiska lantbrukare över hela landet att arrangera öppen gård, bonde i butik, kurs hos ekobonden och dinner in the field m.m.
- Därutöver kommer organisationerna Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna, Sveriges Konsumenter, KRAV m.fl. att sprida kampanjen på olika sätt.
I kampanjens verktygslåda finns filmer, annonsunderlag, material för sociala medier och butik. Allt kampanjmaterial finns fritt tillgängligt att ladda ner på kampanjsidan heltenkelteko.se.
För marknadsföring av KRAV-märkt, finns material att hämta fritt på KRAVs marknadsföringssida.
För mer information kontakta:
KRAV, Nina Halling,
nina.halling@krav.se, 070-842 43 73
Organic Sweden, Charlotte Bladh André,
charlotte.andre@organicsweden.se,
070-188 50 19
För marknadsföring av KRAV-märkt:KRAVs marknadsföringssida
Eko-septembers kampanjsida: www.heltenkelteko.se
#ekoseptember
#heltenkelteko
Ladda ner som pdf