Nyheter

Vändning runt hörnet för ekologiskt

18 dec, 2023

KRAVs vd Emma Rung ser sju tecken på att marknaden för ekologiskt vänder uppåt. I en krönika sammanfattar hon varför ekorörelsen trots allt har fortsatt fart i steget.

Det skrivs och pratas en del om hur dåligt det går för ekologiskt – om sjunkande försäljning som leder till färre producenter och minskande andel ekologiskt brukad jordbruksmark. Men det är dags att börja formulera om rubrikerna! För det finns en hel del som tyder på att marknaden för ekologiskt är på väg att vända uppåt.

Jag ser sju tecken på detta.

  1. Handslaget! Branschen vill mer! 15 av Sveriges största livsmedelsföretag – Arla, Axfood, Fazer, Coop, Pågen, Findus, Unilever, Polarbröd, Orkla, Löfbergs, Martin&Servera, HK Scan, Ica, Lantmännen och Menigo – har enats om en gemensam agenda för att skapa en mer hållbar livsmedelskedja till 2030. I åtagandet står tydligt att andelen ekologiskt ska öka.
  2. Nytt framåtlut i dagligvaruhandeln! Hemköp ger konsumenter dubbla bonuspoäng på hela ekologiska sortimentet. Coop gav i somras uppåt 30 procent rabatt på vardagsvaror under bland annat ekologiska varumärket Änglamark, och har lovat en fortsättning. ICA deltog med liv och lust i årets kampanj Eko-september. Lidl inspirerar kunder att handla ekologiskt tillsammans med influensers.
  3. Alltfler ekologiska produkter! Arlas Humlan, Coops toast, Änglamarks grillost, prästost från Falköpings mejeri, pastasås från Itigo, grillkorv från Mälarchark, fryst kycklingfärs från Bosarp är några nya Krav-märkta produkter på butikshyllorna. Och fler produkter är på gång.
  4. Civilsamhället mobiliserar! Sveriges Konsumenter uppmärksammar ekokampanjerna i dagligvaruhandeln. Naturskyddsföreningen har utvecklat verktyget Ekoeffekten där var och en kan beräkna hur mycket bekämpningsmedel och konstgödsel man slipper genom att byta till ekologisk mat. Aktiv opinionsbildning och fler röster i debatten skapar bra förutsättningar.
  5. USA spår jätteökning av ekologiskt! I dag omsätter ekologiska livsmedel 76,4 miljarder amerikanska dollar. Prognosen till 2028 beräknas till 123,3 miljarder dollar, en ökning med cirka 60 procent på fem år. Trender från USA brukar ganska snart nå Sverige.
  6. Politiskt ledarskap! EU:s mål är att 25 procent av EU:s jordbruksareal ska vara ekologiskt brukad till 2030 – en tydlig målsättning som visar riktning framåt. Ett EU-förslag finns för att stoppa grundlösa klimat- och miljöpåståenden.
  7. Konsumenter tror på ekologiskt! En majoritet av svenskarna anser att bästa sättet för att bidra till biologisk mångfald är att välja ekologiska livsmedel i matbutiken. 50 procent säger att de i framtiden kommer att köpa mer ekologiskt.

Det här är några exempel som ger oss i ekorörelsen fortsatt fart i steget. Vi skönjer en vändning runt hörnet, som skänker både hopp och arbetslust. En resa till en grönare framtid. Den resan gör vi bäst tillsammans, alla parter i livsmedelskedjan.

Jag ser fram emot att göra den resan tillsammans och önskar dig ett riktigt gott nytt år!

Emma Rung, vd på Krav

Texten publicerades digitalt på Fri Köpenskap 18 dec och på Food Supply 19 dec 2023.

Dela sidan