Pressmeddelanden

Flest konsumenter förknippar KRAV med hållbarhet

16 dec, 2021

Svenska konsumenters vilja att agera hållbart när det gäller livsmedel ökar och fler än hälften, 51 procent, tycker att KRAV-märkningen gör det enkelt att välja hållbara livsmedel. Det visar en Sifo-undersökning från Kantar. 

KRAV förknippas också i högst utsträckning med åtta av 13 hållbarhetsattribut i Sifo-undersökningen, vilket placerar KRAV i topp bland svenska konsumenter när det gäller hållbarhet. Det gäller bland annat att KRAV-märkt uppfattas som miljövänlig (44 procent), odlad utan naturfrämmande bekämpningsmedel (43 procent), är hållbart producerad (38 procent), är producerad på ett sätt som är bra för djuren (35 procent) och har hög kvalitet (35 procent).

– Vi brukar säga att KRAV-märkningen är en ”allt-i-ett-märkning”. När man väljer KRAV-märkt får man det mest hållbara ur många aspekter. Det är också så som konsumenterna ser på KRAV, säger Anita Falkenek, vd på KRAV.

I Kantars konsumentundersökning säger 43 procent att de vill agera mer hållbart än de gör i dag, vilket är en ökning med 7 procentenheter från förra årets undersökning. Undersökningen visar också att bland de som redan köper hållbarhetsmärkta livsmedel så ofta de kan, är KRAV den märkning som flest (65 procent) aktivt letar efter. Nästan alla svenskar (96 procent) kan tänka sig att välja KRAV-märkta produkter, och 42 procent anser att det är värt att betala extra för KRAV-märkta produkter.

Sifo-undersökningen visar också att inställningen bland konsumenter är mycket positiv till KRAV (56 procent), och att förtroendet för KRAV är högt (49 procent).

– Vi är glada över att konsumenterna har högt förtroende för KRAV. KRAV-märkt mat är producerad med regler för mer biologisk mångfald, god djurvälfärd, bättre arbetsvillkor, mindre klimatpåverkan, odling utan naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel och detta är extra kontrollerat, säger Anita Falkenek, vd på KRAV.

KRAV fortsätter att vara den mest kända hållbarhetsmärkningen av livsmedel i Sverige, som 99 procent av alla i åldern 18-70 känner till. Och flest nämner spontant KRAV före andra märkningar som en livsmedelsmärkning de känner till.

Om undersökningen:
Undersökningen utfördes av Kantar Sifo på uppdrag av KRAV under oktober 2021. Den gjordes via en webbenkät med 1 000 svenska konsumenter i åldrarna 18-70 år, som var helt eller delvis ansvariga för matinköpen. Urvalet gjordes riksrepresentativt, dvs var vägt på kön, ålder och region.

Kontakt:
Anita Falkenek, vd KRAV, 070-209 05 82
Carina Johansson, pressansvarig KRAV, 070-607 30 78

Pressbilder:
Pressbilder på Anita Falkenek och genrebilder på KRAV-märkta livsmedel finns i vår pressbildbank.

Ladda ner som pdf

Relaterat innehåll

Dela sidan