Nyheter

98 procent känner till KRAV

17 jan, 2019

Känt, pålitligt och kunnigt. KRAV fortsätter vara ett av Sveriges mest välkända och uppskattade varumärken med hög trovärdighet bland svenska folket, enligt den senaste Sifo-undersökningen från hösten 2018.

Sedan flera år i rad känner 98 procent av svenskarna till KRAV-märkningen och inställningen till KRAV är positiv (65 procent) eller neutral (31 procent) enligt en undersökning utförd av Kantar Sifo på uppdrag av KRAV. Några typiska ord man förknippar med KRAV är ”ekologiskt”, ”miljövänligt” och ”naturligt/fritt från tillsatser”. De allra flesta vet också att KRAV har strängare regler på flera områden än den EU-ekologiska märkningen.

Pålitlighet är starkt förknippat med KRAV och detsamma gäller för hög status. Förtroendet för KRAV är stabilt och fler upplever ett ökat än ett minskat förtroende. De som upplever ett minskat förtroende är typiskt sett män över 50 år och många har aldrig köpt KRAV-märkta produkter.

KRAV har regler för socialt ansvar på arbetsplatserna och jämfört med tidigare år uppfattas KRAV i högre grad som en märkning med fokus på just arbetsvillkor.

Bland de tillfrågade i undersökningen är det 31 procent som angett att de köper KRAV-märkta produkter så ofta de kan och 51 procent som köper KRAV-märkta produkter ibland. Är man inställd på att köpa ekologiskt i mataffären så är KRAV ett alternativ som många väljer. Det som driver till köp är att man förknippar KRAV med just ekologiskt, att produkterna är producerade utan bekämpningsmedel och på ett sätt som är bra för klimatet och utan skadlig påverkan på djur och natur. Det allra viktigaste vid valet av köp av livsmedel är dock att det smakar gott, enligt undersökningen.

Det är relativt få svenskar, bara 24 procent, som angett att de känner till att det finns KRAV-certifierade butiker och 22 procent som angett att de känner till att det finns KRAV-certifierade restauranger. Kännedomen är högre bland unga och 77 procent av alla tillfrågade i undersökningen förväntar sig att en KRAV-certifierad butik har en hög andel ekologiska och KRAV-märkta råvaror.

Källa:

Kantar Sifo

Dela sidan