Nyheter

Ekologiska marknaden vänder uppåt

9 feb, 2024

För första gången på tre år ökar försäljningen av ekologiska livsmedel. Under fjärde kvartalet 2023 ökade värdet av sålda ekologiska livsmedel i matbutikerna med +2,8 procent. Dessutom såldes större mängder av ekologiska livsmedel när det gällde ägg, kött och svenskproducerade grönsaker och frukt. Det visar Ekologiska lantbrukarnas rapport Svenskt Ekoindex kvartal 4 2023.

— Det är fantastiskt roligt att försäljningen av KRAV-märkt mat nu är på väg uppåt! Vi har sett flera tecken på att en vändning är runt hörnet, bland annat genom ett nytt framåtlut i dagligvaruhandeln med fler ekokampanjer och nya ekologiska produkter i hyllorna, säger KRAVs vd Emma Rung.

Enligt Matpriskollen ökade antalet ekokampanjer i Axfood-koncernens kedjor Hemköp och Willys med 17 respektive 23 procent 2023.  

Nedgången i ekoförsäljning fortsatte en bit in på 2023, men bromsade efterhand in. Under fjärde kvartalet kom en tydlig uppgång, då det såldes ekologiska livsmedel i matbutikerna för 55 miljoner kronor mer än under motsvarande kvartal 2022.

Medan den sålda mängden av ekologiska ägg, kött, grönsaker och frukt ökade under fjärde kvartalet, minskade motsvarande försäljning av konventionella produkter. Ekologiska ägg sålde dessutom till ett större värde, samtidigt som värdet av sålda konventionella ägg minskade.

Läs Svenskt Ekoindex kvartal 4 2023

Dela sidan