KRAV-certifiering ett stöd för Coop


Louise König

– KRAV-certifieringen hjälper oss att nå våra mål för hållbarhet.

Reglerna är en support som pushar på för att definiera sortimentet, kommunicera med konsumenterna, ha kunnig personal och bra erbjudande till kunderna, säger Louise König hållbarhetschef hos KF och Coop.

2014 års butiksregler har förtydligats med en lista på de produktkategorier som det ska finnas KRAV-märkt alternativ inom. Men så har Coop redan arbetat, förklarar Louise König. Nytt är däremot att det ska finnas såväl nöt- som gris- och kycklingkött åtminstone för beställning.

– Vi måste vara duktiga och skylta tydligt så att kunderna förstår att de kan beställa utöver det sortiment som finns i butik. Vi tittar nu på hur det ska göras, säger hon.

Det finns också en ny regel som innebär att butiken ska arbeta aktivt för att öka försäljningsandelen av ekologiska produkter.

– Detta ligger i vår övergripande strategi. Det handlar om att kommunicera bra, tydligt och enkelt och att ha aktiviteter, kampanjer och hyllkantsetiketter.

Senast uppdaterad: 2014-12-30