Ett brett utbud av KRAV-märkt och en kunnig personal ökar lönsamheten för ICA Stop i Täby.
Annika Anderson, miljöansvarig, ser att KRAV-certifieringen hjälper butiken att möta den stora efterfrågan på ekologiskt.
Varför har ni valt att KRAV-certifiera butiken?
– Det kändes som ett naturligt steg eftersom KRAV är en välkänd certifiering som kunderna litar på. Vi satsar mycket på ekologiskt och vill bredda vårt utbud och få in mer KRAV-märkta produkter. Det är också ett sätt att höja kunskapen om KRAV-märkt bland våra anställda och i slutändan hos våra kunder.
Märker du av ett växande intresse för ekologiskt hos kunderna?
– Ja, efterfrågan är väldigt stor. Det märker vi när vi gör kundenkäter. Då är ett av de vanligaste önskemålen att de vill ha mer KRAV-märkt i butiken.
Hur drar ni nytta av att ni är certifierade?
– Vår personal har genomfört KRAVs obligatoriska webbutbildning för butikspersonal och utöver det har KRAV varit här och hållit i en fördjupande utbildning. Jag märker att ju mer vi lär oss, desto mer intresserade blir vi även privat. När vi gör vissa val på arbetet, som att sopsortera och fika KRAV-märkt, tar vi också med oss vanorna hem.
Ställer kunderna många frågor om KRAV-märkt?
– Ja, de flesta har en mycket högre kunskap om ekologiskt nu än för några år sedan. Den vanligaste frågan är vad som är skillnaden på KRAV och EU-ekologiskt. Det är viktigt att vi kan svara på kundernas frågor.
Ser ni någon effekt på butikens lönsamhet?
– Ja, eftersom vi är certifierade jobbar vi med att bredda vårt sortiment av KRAV-märkt, vilket drar fler kunder och ökar försäljningen. Kunderna kommer när vi tillmötesgår deras önskemål om mer KRAV-märkt.