Reportage

KRAV-certifiering en hjärtefråga för Waynes Coffee

3 jan, 2019

hero_waynes_danielnordstrom

Konkurrensen är knivskarp bland kafékedjorna, inte bara om gästerna utan även om den allt mer hotade huvudråvaran. För att värna om kaffebönans framtid och lyfta fram sitt hållbarhetsarbete valde Wayne’s Coffee att KRAV-certifiera sig 2015. Vi bad Daniel Nordström, produkt- och hållbarhetschef, att berätta mer.

Varför ville ni KRAV-certifiera er?
– Certifieringen var en hjärtefråga för mig och vi var ganska tidigt ute. För oss handlade det om ekologiska produkter, men också om sådant som engångsmaterial och miljövänlig el.

Hur många av era kaféer är certifierade?
– Vi har certifierat alla kaféer i Sverige, utom vårt kafé på Arlanda som ligger på internationellt territorium. I dagsläget innebär det 85 certifierade kaféer. Vi är nu certifierade på nivå 1, men jobbar hårt för att kunna höja oss till nivå 2.

Vad har ni fått ut av KRAV-certifieringen?
– Den betyder massor! Det ger en intern stolthet och är ett tydligt budskap till våra gäster. En KRAV-certifiering är ett kvitto på att vi tar hela hållbarhetsarbetet på allvar. Att vi jobbar med bra produkter som är producerade utan naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel, att vi värnar om klimatet, djurlivet, bönderna och en massa annat! Dessutom är många av våra förpackningar, elen och rengöringsprodukterna miljövänliga.

Har det varit positivt ur ett marknadsföringsperspektiv?
– Absolut. Vi har bland annat gjort gemensamma kampanjer tillsammans med KRAV och SJ där vi tagit fram kartor över var man kan få en KRAV-märkt fika. Inne på våra kaféer finns skyltar med budskap om vår KRAV-certifiering och på sociala medier berättar vi om vårt hållbarhetsarbete. Vi märker också att vi har nått fram, i synnerhet de yngre gästerna är väldigt medvetna om vad vi gör. Jag tror att företag som inte engagerar sig i miljöfrågor på sikt kommer att väljas bort av kunderna, så självklart är det viktigt att få ut budskapet.

Vad tycker kunderna?
– Vi får ofta positiv feedback. Många tycker att det är bra att vi gör så mycket för regnskogen och bönderna – att vi helt enkelt bryr oss om mer än att bara sälja kaffe.

Har samarbetet med KRAV inspirerat er att utveckla ert hållbarhetsarbete?
– Absolut! KRAVs glöd har smittat av sig på oss, den driver oss att bli ännu bättre. De har också talat väldigt väl om oss inför potentiella samarbetspartners och det har gett ringar på vattnet. Till exempel kan jag bli kontaktad av någon som säljer nedbrytbara sugrör gjorda av sockerrör, vilket innebär att jag själv slipper leta.

Hur ser ni på utvecklingen av ekologiskt och hållbart i er bransch och vilken roll vill ni själva spela i den?
– Om vi ska komma tillrätta med klimatproblemen har vi inget val, alla måste vara med
och dra sitt strå till stacken. Ibland är det jobbigt att gå först i snålblåsten men det öppnar samtidigt många dörrar för andra. Hållbarhet är en av våra grundstenar i företaget så vi tar gärna den rollen av att gå först. Och jag lovar – om bara två år kommer du till exempel att vara glatt överraskad över hur mycket bra engångsmaterial det finns!

Dela sidan