Kampanjer

Beach 2020

13 jul, 2020

01_KRAV_FS_143

Äntligen är sommaren och badsäsongen här, och det är många som börjar tänka på strandformen. Men kanske är det inte den egna strandformen som är viktigast, utan hela planetens.

Genom att välja KRAV gör du ett för framtiden hållbart matval. Och som tur är finns det allt från KRAV-märkta grönsaker till annat gott, så att man kan njuta med gott samvete. Kanske en hemmagjord hamburgare på altanen eller en gräddig hallontårta på picknicken? Du bestämmer! Ät bättre och hjälp planeten att hålla formen.

Tips på sommarsnacks

Baguette

 

Baguette, Il Fornaio, KRAV
Kyckling, Reko, KRAV
Potatis, Östra Fornås Lantbruk, KRAV
Majonnäs, Kavli, KRAV

Pizza

 

Tomatsås, Dolmio, KRAV
Skinka, Melins, KRAV
Pizzabotten, Il Fornaio, KRAV
Champinjoner, Hällestad svamp, KRAV

pasta 

 

Pasta, Semper, KRAV
Vispgrädde, Skånemejerier Hjordnära, KRAV
Pinjenötter, Itigo, KRAV
Apelsindryck, Smakis, KRAV

hallontårta

Hallon, Polarica, KRAV
Vispgrädde, Skånemejerier Hjordnära, KRAV
Mjöl, Saltå Kvarn, KRAV
Ägg, Stjärnägg, KRAV

Hamburgare

 

Hamburgerbröd, Il Fornaio, KRAV
Nötfärs, Gårdssällskapet, KRAV
Ketchup, Itigo, KRAV
Majonnäs, Kavli, KRAV

Frågor och svar om kampanjen

Vad handlar sommarkampanjen Beach 2020 om?

På ett lustfyllt sätt lyfter vi produkter som folk kanske inte tänker är KRAV-märkta. Det handlar om smak och njutning och att samtidigt göra hållbara matval – om att äta bättre för att hjälpa planeten. Att våga njuta av god och hållbar mat med självförtroende och att kunna strunta i onödiga ideal och press om hur man ska bete sig och se ut under sommarsolen. Att det viktiga inte är hur man ser ut, utan att må bra inifrån och det gör man när man vet att man gör bra matval för en bättre miljö, även om den går via hamburgaren eller pizzaslicen.

Personerna i reklamen äter kaloririk mat, hur förklarar ni att ni anser att det är att äta bättre?

KRAV är Sveriges mest kända miljömärkning för mat med regler för allt ifrån förbud mot naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel till regler som ger god djurvälfärd, gynnar biologisk mångfald, minskar klimatpåverkan och ger bättre arbetsvillkor. Det anser vi är att äta bättre.

Varför gör KRAV den här kampanjen?

Vi ser idag att många vill göra hållbara val när de handlar mat men är osäkra på vad de ska välja, samtidigt som få känner till den stora bredd av KRAV-märkta produkter som finns i livsmedelsbutikerna. KRAV har regler för allt ifrån förbud mot naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel till regler som ger god djurvälfärd, gynnar biologisk mångfald, minskar klimatpåverkan och ger bättre arbetsvillkor. Med den här kampanjen vill vi lyfta att KRAV är det mest hållbara alternativet, oavsett vad du äter.

Varför gör KRAV den här kampanjen just nu?

Med det nya konceptet ”Ät bättre” vill KRAV ifrågasätta vad bra mat egentligen är och passa på att uppmärksamma fler kring att bra mat inte nödvändigtvis bara behöver vara mat som är kalorisnål, något som ofta är i fokus innan sommaren och badsäsongen. Det borde innebära att äta mer hållbart och KRAV erbjuder allt från KRAV-märkt selleri till KRAV-märkt pizza och godis. Att äta bättre har därför aldrig varit enklare.

Dela sidan