En märkning som består - sedan 1985

KRAV startade 1985 vid ett köksbord i Sörmland. Pionjärerna kom från olika organisationer. Bengt Carlsson (Förbundet Naturenlig odling), Kalle Källander (Förbundet Organisk Biologisk Odling) och Gunnar Rundgren (Alternativodlarnas Riksförbund) var med och grundade KRAV.

gamlaloggan_hero

I början av 1980-talet fanns ett flertal olika märkningar för ekologiska (kallades då alternativodlade) produkter. Både handeln och konsumenterna efterfrågade en enhetlig märkning. 1985 bildade fyra odlarorganisationer tillsammans Kontrollföreningen för Alternativ Odling, som förkortades till KRAV.
Idag är KRAV-märket ett registrerat varumärke.

1985

KRAV bildas som en ideell, politiskt och religiöst obunden förening, och blir en samlande märkning för begrepp som alternativodlat, biodynamiskt och naturenligt. De första reglerna gäller växtodling och ryms på en A4-sida.

1987

Regler utvecklas för djurhållning och börjar utvecklas för slakt.

Kungsörnen och Juvel lanserar ekologiskt vetemjöl.

1988

Varumärket KRAV registreras.

Regler utvecklas för förädling av livsmedel

1989

Ett statligt omläggningsstöd leder till att över 1000 nya producenter ansluter sig till KRAV-kontrollen.

Cirka 120 kontrollanter är engagerade i fältarbetet.

1990

Den första ekologiska mjölken börjar säljas i Värmland.

KRAV ombildas till en ekonomisk förening.

Det går att KRAV-IMPORT-märka importerade produkter.

1991

Konsum lanserar Änglamark som är KRAV-märkt från start. Se reportaget KRAV-märkta Änglamark firar 30 år

Regler utvecklas för bär och annan vildväxande produktion.

1992

Första kaffet som KRAV-certifieras är CafeOrganico från ett kooperativ i Mexico. Det finns fortfarande att köpa.

Regler tas fram för butiker.

KRAV ändrar namn till Kontrollföreningen för Ekologisk Odling.

1993

Regler utvecklas för biodling.

ICA lanserar varumärket Sunda för ekologiska produkter, det byter senare namn till ICA Ekologiskt och 2008 till I love eco.

1994

Sveriges riksdag sätter målet att 10 procent av åkerarealen ska vara ekologisk till år 2000.

110 typer av produkter är registrerade som KRAV-märkta vid årets slut. Nyheter: honung, glass, ketchup och småkakor.

KRAV blir som första kontrollorgan i världen ackrediterat av IFOAMs Ackrediteringsprogram (IAP).

Från 1 juli gäller EGs regler för ekologiskt lantbruk i och med EES-avtalet.

1995

Statligt stöd till ekologisk produktion införs, vilket ökar intresset för ekologiskt lantbruk.
Både KF (Coop) och ICA uppmanar Sveriges bönder att ställa om till ekologiskt. Det är stor efterfrågan på ekologiska produkter.

KRAV-märkta ägg finns att köpa i välsorterade butiker i Stockholm, Uppsala och några andra orter.

Nya produkter: barnmat, ost, mjukt bröd och kaffe.

Sverige blir medlemmar 1 januari, och därmed gäller EGs regler fullt ut.

1996

Regler utarbetas för restauranger & storhushåll. I slutet av 1996 har 21 restauranger certifierat sig.

KRAV skaffar en webbplats.

Ica börjar sälja ekologiska bananer.

1997

Svenskt smör börjar tillverkas ekologiskt.  

40% av den ekologiska spannmålen exporteras. 

1998

Odling av lax, regnbåge, röding och öring blir det elfte kontrollområdet/regelområdet.

Nya produkter: pizzor, färdiga pajer, senap och chokladkakor. 

1999

KRAV kontrollerar 4,5% av åkerarealen.

2000

12,7% av Sveriges åkerareal är ekologiskt odlad, 8% är under KRAVs kontroll. 

2001

KRAV vinner Göteborgs Stads internationella miljöpris tillsammans med FSC och får dela på en miljon kronor.

2002

En konsumentundersökning utförd av LUI visar att 93 procent av Sveriges konsumenter känner till KRAV-märket.

2006

KRAV bildar dotterbolaget Aranea, som tar över all kontroll- och certifieringsverksamhet från KRAV (Aranea såldes senare till Kiwa)

2007

En global eko-boom, delvis på grund av Al Gores film ”En obekväm sanning”, leder till ökad efterfrågan på ekologisk mat. Produktutbudet ökar med över 1 000 nya produkter under året. 

2008

KRAVs styrelse beslutar att KRAV ska vara mer än ekologiskt.  

EU beslutar om en ny logotyp för ekologiska produkter och märket blir obligatoriskt att använda på ”förpackade ekologiska produkter” från 2010.

Försäljningsvärdet av KRAV-märkta produkter ökar med 40 procent jämfört med året innan.

2009

KRAV startar en sida på Facebook.

2010

Nya klimatregler för växthus lanseras. 

Ett uppdaterat KRAV-märke introduceras.  

Fem fristående certifieringsorgan utför KRAV-certifiering. 

2012

97 procent av svenskarna känner till KRAV-märket.

KRAV inför klimatregler som går längre än EU-förordningen.

2014

Början på en kraftig försäljningsökning som gör KRAV-märkt mat till något för alla. ICA rapporterar en 52-procentig ökning av försäljningen första halvåret jämfört med föregående år. Många bönder vill ställa om till KRAV-certifierad produktion för att möta den ökade efterfrågan.

2015

SJ serverar endast KRAV-märkt kaffe. 

Volt är den första Michelinkrogen som KRAV-märks.

2016

KRAV tar fram en ny märkning, med en två eller tre stjärnor, för att lyfta KRAV-certifierade restauranger och deras engagemang för KRAV-märkt mat.

2017

Regeringens livsmedelsstrategi slår fast nationella mål för 30 procent ekologisk jordbruksmark och 60 procent ekologiska livsmedel i offentlig upphandling till senast 2030.

2018

Av Sveriges lantbrukare är 3 978 KRAV-certifierade.

2019

20 procent av Sveriges jordbruksmark (åker+bete) är ekologisk.  

1 529 restauranger är KRAV-certifierade. 

2020

Det finns 7 731 KRAV-märkta livsmedelsprodukte

WWFs nya vegoguide ger rådet ”kolla efter det som är KRAV-märkt eller EU-ekologiskt”.

2021

Som ett led i KRAVs digitaliseringsarbete lanseras KRAVs regler i en app och på en digital plattform för smarta telefoner. 

EU-kommissionen storsatsar på ekologisk produktion som en viktig del i omställningen mot ett mer hållbart livsmedelssystem genom Green Deal, som ska göra EU klimatneutralt till 2050.

2022

KRAV släpper en kokbok utan mat, “Inga bin. Ingen mat”, tillsammans med 31 kockar och matkreatörer. Utan pollinerande insekter hotas framtidens matproduktion.

KRAV tar fram fyra visionära målbilder, för biologisk mångfald, djurvälfärd, mindre klimatpåverkan och bättre arbetsvillkor.

2024

  • KRAV startar en total översyn av sina regler, som har växt från en A4-sida till 17 fullmatade kapitel. 

    KRAV lanserar produktpriset GoOrganic Award 

2025

KRAV fyller 40 år 21 februari.

KRAV jubilerar - 40 år som gett EKO i Sverige

Ta del av vårt reportage om hur KRAV har drivit utvecklingen för hållbar mat och ekologiskt lantbruk i Sverige.