När fler ekologiska bönder tvingas ge upp riskerar Sverige att förlora en viktig del av sin framtida livsmedelsberedskap, samtidigt som utvecklingen för natur, djur och människor går åt fel håll. Men utvecklingen går att vända när handeln tar sitt ansvar och prioriterar ekologiskt.
I sommar har det rapporterats om ekologiska bönder som ger upp och återgår till konventionell odling. ”Konsumentmakt fullt ut”, som en bonde uttryckte det. Budskapet är tydligt: om efterfrågan faller, överlever inte de lantbrukare som vill ställa om till ett mer hållbart jordbruk.
För oss på KRAV är utvecklingen oroväckande, men samtidigt långt ifrån ödesbestämd. Handeln har makten att vara med och vända trenden – och vi ser flera exempel på smarta initiativ som främjar ekologiskt. Med rätt prioriteringar kan ekologiskt återta sin plats i kundvagnarna och i det svenska jordbruket.
Ekologisk produktion är nämligen inte vilken nisch som helst och argumenten för den är många. Den är bland annat avgörande för den biologiska mångfalden, minskade utsläpp av växthusgaser och mängden skadliga ämnen i miljön. Inte minst är den viktig för Sveriges långsiktiga livsmedelsberedskap.
När nästa kris slår till – oavsett om det gäller geopolitik eller klimat – blir det tydligt att ekologiskt jordbruk inte är beroende av importerad konstgödsel eller kemiska bekämpningsmedel. Det gör produktionen mer självförsörjande och mindre sårbar.
EU har satt ambitiösa mål för ekologiskt jordbruk, 25 procent av jordbruksmarken ska odlas ekologiskt år 2030. Sverige borde göra detsamma. Jordbruksverket bör ta fram produktionsmål som minst motsvarar EU:s ambitioner. Då får lantbrukare en tydlig signal om att satsningen på ekologiskt är långsiktigt hållbar. Regeringen bör samtidigt ge konsumenterna bättre förutsättningar att välja rätt, till exempel genom sänkt moms på ekologiska livsmedel.
Men politiska reformer räcker inte. Dagligvaruhandeln är en viktig aktör i arbetet att öka intresset för ekologisk mat. Vi vet att när en aktör tydligt satsar på ekologiskt får det effekt både i butikshyllan och på åkrarna. Det stärker de bönder som bidrar till ökad biologisk mångfald, bättre djurvälfärd och mer motståndskraftiga jordar.
Det finns många goda, framgångsrika exempel från aktörer att inspireras utav. I Ica Sveriges och Organic Swedens experiment ”Nudging Organic” under 2023 visades att enkla knep kan få försäljningen av ekologiska varor att rusa – med hela 83 procent. Som medlem i Klubb Hemköp får man dubbla poäng på ekologiska varor, vilket kanske är en av anledningarna till att Hemköp har Sveriges högsta ekologiska försäljning.
Vi vill rikta en tydlig uppmaning till fler inom handeln:
- Prioritera ekologiskt i sortimentet. Fler ekologiska produkter, särskilt vardagsprodukter, till bra priser gör det lättare för fler att välja hållbart.
- Visa ledarskap i hyllan. Tydlig exponering och kampanjer gör skillnad för försäljningen och därmed för hela jordbrukets utveckling.
- Sätt mål om ekologiskt sortiment. När bönderna ser att handeln står bakom ekologiskt, vågar fler satsa på omställning.
Ett bra tillfälle för fler inom dagligvaruhandeln att starta sina satsningar på ekologiskt är nu under september, då Eko-september pågår. Det är ett initiativ som Organic Sweden, Ekologiska lantbrukarna och KRAV driver med syftet att bidra till mer information och ökad kunskap om hur den ekologiska maten produceras och vad den bidrar till.
Den ekologiska bonden som i sommar sa att ”konsumentmakt” avgör, hade rätt. Men konsumentmakten formas av vad handeln väljer att lyfta fram och göra tillgängligt. Ni kan bidra till att ekologiskt inte bara blir ett alternativ för några få, utan en självklar del av framtidens svenska livsmedelsproduktion.
Det är ett ansvar, men också en möjlighet. Tillsammans kan vi skapa ett starkare, mer motståndskraftigt jordbruk. Och det börjar i butikshyllan.
Emma Rung, vd KRAV