Arbetsvillkor eller socialt ansvar är ett av KRAVs fyra mervärden. Avsnittet som innehåller reglerna om arbetsvillkor i KRAVs allmänna regler sågs över senast 2015. Mycket har hänt i branschen sedan dess och det finns ett önskemål från marknadens aktörer att det finns ett fungerande system för kontroll av arbetsvillkor.
KRAVs regler om arbetsvillkor (socialt ansvar) gäller alla som är KRAV-certifierade, oavsett verksamhetsinriktning. Nuvarande regler finns i avsnitt 3.1 och tillhörande checklista.
Förslaget, som nu remitteras, omfattar grundläggande lagstiftning kring arbetsmiljö och arbetsrätt. Utöver grundläggande lagstiftning föreslår KRAV även regler kring boende, lön, klagomålsmekanism och att arbetsgivaren ska stå för rekryteringskostnader när migrantarbetare anlitas. Förslaget innebär att KRAVs regler om arbetsvillkor blir mer detaljerade jämfört med hur de är skrivna idag, samtidigt som det kommer vara tydligare för den certifierade vad som behöver efterlevas. Utvecklingen av de föreslagna reglerna är gjord i samverkan med Sigill Kvalitetssystem och deras standard IP Arbetsvillkor.
Du svarar på remissfrågorna på denna sida. Vi välkomnar dig att svara på alla frågor, men du kan också välja att svara på enskilda delar. Du kan spara dina svar och fortsätta senare, men svaren skickas inte till oss förrän du trycker på knappen ”skicka in”. Du kan även mejla ditt remissvar med dina svar på frågorna och övriga kommentarer till regler@krav.se.
Efter att remissen avslutats kommer vi att gå igenom de inkomna remissvaren, ändra reglerna när det finns bra skäl och lämna ett slutligt förslag till KRAVs regelkommitté och styrelse att ta ställning till. Reglerna beslutas sedan i september och träder i kraft den första januari 2026. Regelskärpningar kommer att ha en införandetid. KRAV kommer att informera om processen på hemsidan och via nyhetsbrev.
Tack för ditt engagemang!
På denna sida hittar du: