Nu söker KRAV en praktikant med fingertoppskänsla för sociala medier, framförallt för att utveckla närvaron på TikTok. Rätt person kan bli en del av kommunikationsteamet för Sveriges mest kända hållbarhetsmärkning för mat och jobba med både spännande och meningsfullt innehåll som kan öka försäljningen av ekologiska och hållbara livsmedel tillsammans med KRAVs kunder och partners.
Om KRAV i korthet
KRAV-märket är Sveriges mest kända hållbarhetsmärkning för mat. Märkningen har funnits sedan 1985 och har blivit en självklar symbol för hållbarhet, biologisk mångfald och djurvälfärd. Reglerna för märkningen utvecklas av KRAV, en ekonomisk förening som ägs av sina medlemmar, engagerade representanter från livsmedelsbranschen.
Just nu erbjuder KRAV ett flertal praktikplatser för hösten 2025. Detta uppdrag ligger under staben i kommunikationsteamet, där du kommer att handledas av en erfaren kommunikatör.
Vad får jag göra och lära mig under praktiken?
Som praktikant inom kommunikationsteamet kommer du framförallt att tillsammans med kollegorna hitta nya vägar för att utveckla KRAVs närvaro och innehåll på TikTok. Du kommer bland annat:
- Skapa och publicera innehåll för KRAVs TikTok
- Tillsammans med kollegor vidareutveckla strategin för att öka KRAVs närvaro på TikTok och engagera en yngre målgrupp
- Interagera med följare, svara på kommentarer och engagera communityn
- Få möjlighet att analysera och utvärdera resultat för att optimera innehåll och strategier
- Under praktikperioden kommer det också finnas utrymme att testa på andra arbetsuppgifter inom kommunikation, marknadsföring, events etc, för att göra KRAV-märket synligt för relevanta målgrupper.
Kompetenser och färdigheter
Vi välkomnar alla sökande och är övertygade om att mångfald och alla individers styrkor behövs för att bygga ett hållbart samhälle. Därför arbetar vi med en kompetensbaserad rekryteringsprocess, utifrån följande kriterier för matchning:
- Relevant pågående utbildning, exempelvis inom kommunikation, media eller liknande
- Erfarenhet av att skapa videoinnehåll med mobilen, inklusive filmning och redigering
- Intresse och viss kunskap om hållbarhet
- Det är meriterande om du känner dig bekväm framför kameran
- Som person bör du vara kreativ, ha lätt för nya sociala kontakter och vara nyfiken på nya utmaningar
Villkor
Period: Hösten 2025, 10 eller 20 veckor (15-30 hp), start enligt ök.
Placering: KRAVs kontor i Uppsala, med möjlighet till visst distansarbete.
Handledning: Du handleds av en erfaren kommunikatör på KRAV.
Ersättning: Praktikplatsen är obetald och ska genomföras inom dina studier. Du behöver ha en praktikkurs motsvarande perioden.
Ansök
Skicka din ansökan till info@krav.se så fort som möjligt.