Lättläst

KRAV-märket är den mest kända miljö-märkningen* i Sverige. KRAV-märket visar att en vara är ekologiskt producerad. Det betyder att den är producerad med hänsyn* till naturen, klimatet, djuren och människorna.

KRAV bildades år 1985 för att skapa en miljö-märkning som alla kunde lita på. Föreningens mål är att fler ska köpa och sälja KRAV-märkta produkter. KRAV arbetar med att utveckla regler, samarbeta med andra länder och lära ut hänsyn till naturen, klimatet*, djuren och människorna.

KRAV är en ekonomisk förening*. Medlemmarna i föreningen är organisationer och företag. De beslutar om föreningen KRAVs utveckling. Medlemmarna arbetar för både konsumenter* och producenter*.

KRAVs ekonomi

Företagen betalar för att få KRAV-märka sina produkter. På det sättet får KRAV det mesta av sina pengar. Företagen är lantbruk*, fiskare, butiker, restauranger och fabriker som tillverkar mat.

KRAV är inte vinst-drivande. Det betyder att KRAV inte arbetar för att tjäna pengar. Om det blir vinst, använder KRAV pengarna till sitt arbete.

KRAVs regler

Företag som vill KRAV-märka sina produkter måste följa KRAV:s regler. KRAV har regler för att odla växter och ha djur på en lantgård och för fiske. KRAV har också regler för att tillverka mat.

KRAV utvecklar reglerna hela tiden. Vi använder ny forskning och ny kunskap. När KRAV ska få nya regler lägger vi ut förslag på KRAVs hemsida. Alla får lämna synpunkter. Du kan också påverka KRAV:s regler genom att berätta för oss vad du tycker.

Vad betyder KRAV-märkt?

KRAV är mer än EU-ekologiskt

EU har regler för ekologisk produktion. Produkter som är tillverkade enligt dessa regler kan få miljö-märkningen EU-ekologiskt och får kallas ekologisk.

Alla KRAV-märkta produkter är tillverkade enligt EUs regler. Men KRAV har också egna regler, som är hårdare än EUs regler. Dessutom har KRAV regler för fler olika produkter än EU, till exempel vild-fångad fisk. KRAV har också regler för butiker och restauranger.

Senast uppdaterad: 2017-04-19