Ur KRAVs hållbarhetsrapport 2019
- KRAVs styrelse har antagit en handlingsplan för att ytterligare minska klimatpåverkan från jordbruket, som bland annat innebär att KRAV ska arbeta för en omställning till fossilfritt svenskt jordbruk.
- KRAV har ägnat mycket tid åt att uppdatera flera regelområden. Reglerna för sammansatta produkter har förenklats och förbättrats, vilket väntas stimulera produktionen av KRAV-märkta färdigrätter och halvfabrikat.
- Konsumenter har fortsatt högt förtroende för KRAV. En ny studie från Ungdomsbarometern visar att även unga i första hand letar efter KRAV när de handlar livsmedel.
- KRAV har lanserat flera uppskattade kampanjer och skapat debattinlägg med stor spridning i media kring den ekologiska matens mervärden.
- KRAV har inlett ett samarbete med The Fork, en bokningstjänst för restauranger där man kan hitta KRAV-märkta restauranger runt om i Sverige.
- EKO-september, en branschgemensam kampanj för ekologiska livsmedel, genomfördes under ledning av Organic Sweden.
- WWF rekommenderar även i år KRAV-certifierad fisk som bästa valet, och KRAV får ”grönt ljus” för alla kategorier av kött samt för ägg.