Sociala krav lönar sig

Mey Cheragwandi

Att sociala villkor ingår i KRAV-certifieringen ser Gröna Bladet som en styrka. Det skapar nya affärsmöjligheter för kryddföretaget.

I Gröna bladets lokaler i Märsta trängs hela världens lukter. Doften av kanel och kummin kan urskiljas bland de hundratals kryddor som står packade och klara för leverans.

Runt 60 procent av Gröna bladets ekologiska kryddor är KRAV-märkta och Mey Cheragwandi, marknadsansvarig och allt-i-allo på familjeföretaget, berättar att de ständigt arbetar för att utöka andelen KRAV-märkt.
– KRAV är ett märke som vi kan stå för. Det är den bästa standarden för ekologiskt eftersom de sociala villkoren också ingår.

Utmaning hitta leverantörer

För Gröna bladet, som importerar kryddor från många olika länder, är det viktigt att leverantörerna är schysta arbetsgivare. Ibland är det svårt att hitta leverantörer som uppfyller KRAVs importregler kring social rättvisa.
– I vissa regioner i världen har de bra ekologiska kryddor men dåliga sociala villkor. Att hitta leverantörer som både håller bra kvalitet och tillmötesgår de sociala kraven är svårt, säger Mey Cheragwandi.

kardemumma

KRAV-märkt kardemumma från Gröna Bladet.

Ansträngningarna som Gröna bladets vd Yousif Ibrahim lägger ner på att hitta leverantörer som tar socialt ansvar lönar sig. Det är de KRAV-märkta kryddorna som säljer bäst och det höga förtroendet för KRAV öppnar dörrar både i Sverige och i andra länder, menar Mey Cheragwandi.
– Sverige är vår marknad men även utanför Sverige känner de till KRAV, som har ett högt anseende. Om vi bara hade varit EU-ekologiska hade vi inte varit lika intressanta, säger hon.

Vad ger du för råd till andra som funderar på att KRAV-certifiera sin import?
– Det kommer alltid att finnas utmaningar men du behöver inte göra allt på en gång. Om du ställer om från konventionellt, gör lite i taget. Om du tillverkar såser till exempel, KRAV-märk en sorts sås till en början. Det är en mer sås i världen som gör skillnad!

Från en aktör som satsade på KRAV åtta år innan den stora boomen kom, är rådet tydligt.
– Är du genuint intresserad, kör! Folk kommer att komma i kapp. Och nu är vi i en tid då efterfrågan på KRAV-märkt bara växer. Vem som helst borde våga sig på det.

Läs mer om hur KRAV-certifierade företag tar ansvar: Socialt ansvar

Senast uppdaterad: 2016-04-28